Technicus bezig met een bewerking van een lasnaad

Bewerking van lasnaden

Identificeer efficiënte en duurzame corrosiebestendige methoden om blijvende klanttevredenheid te verkrijgen.

Voorkom corrosie en loslaten van de lak veroorzaakt door onbehandelde lasnaden.

Hoe professioneel de lasklus ook wordt uitgevoerd, elke lasnaad heeft minieme onvolkomenheden, waardoor vocht aan de achterkant kan binnendringen. Elke hygroscopisch vulmiddel zoals standaard polyester zal het oppervlak niet afdichten, maar laat dit vocht in de lakfilm doordringen. Dit leidt op lange termijn tot corrosie en het loslaten van de lak.

De epoxy metaalplamuur vervangt het traditionele tinsoldeerproces wanneer het gaat om vervormingen door moderne lage-temperatuur lastechniek en reparaties van diepe deuken op hoogwaardig staal, gegalvaniseerd staal en aluminium ondergronden.

  • Technicus die een machine gebruikt om lasnaad te repareren
    • Eigenschappen:


      • Niet hygroscopisch zoals (op metaal gebaseerde) styrenen vulmiddelen dankzij de speciaal ontwikkelde epoxyharsformule
      • Schuurbaar na 20 minuten (versneld drogen) of 4 uur (luchtdrogen)
      • Voor oppervlakken van staal, zink en aluminium

      Voordelen:


      • Kosten‑ en tijdbesparend efficiënt proces
      • Dankzij de speciale formule minder risico op corrosie op de lange termijn en op delamineren
      • De vereiste hoeveelheid materiaal wordt direct op het reparatiegebied aangebracht

      Klik op de afspeelknop in de afbeelding om de video te bekijken

      Download de brochure over het bewerkingsproces van lasnaden (PDF, 5 MB)

      Neem contact op met een 3M expert

Producten om lasnaden te bewerken

Ontdek ons assortiment producten voor bewerking van lasnaden om u te helpen bij het uitvoeren van hoogwaardige, efficiënte reparaties in uw schadeherstelbedrijf.


Lasnaden van autopanelen bewerken

Stap-voor-stap proceshandleiding voor het bewerken van lasnaden

  • Schuren van een lasnaad tussen autopanelen

    Stap 1 - De werkplek verder schuren

  • Reinigen van het lasoppervlak

    Stap 2 - Reinigen van het oppervlak

  • Een nieuw vulmiddelpatroon kalibreren

    Kalibratie van een nieuw patroon

      • Plaats het patroon in een geschikt pistool
      • Druk een kleine hoeveelheid materiaal uit het patroon totdat een gelijke hoeveelheid van beide componenten naar buiten komt alvorens de reparatie te starten
      • Bevestig het mengmondstuk en gooi de eerste 2-4 cm aan geëxtrudeerd materiaal weg, aangezien dit mogelijk niet volledig is gemengd

      Opmerking: Deze stap is alleen nodig bij gebruik van een nieuwe patroon. Bij hergebruik van een eerder gebruikte patroon is dit niet noodzakelijk.

      Aanbevolen producten:

      3M™ FC Epoxy metaalplamuur

      3M™ mengmondstuk

      3M™ High Power manueel pistool

  • Aanbrengen van het vulmiddel op de lasnaad

    Stap 3 - Aanbrengen

      • Breng eerst een "strakke" laag materiaal aan op het gelaste gebied, om ervoor te zorgen dat het materiaal eventuele minieme onvolkomenheden van de vorige lasstappen volledig bedekt. Extra lagen van het product kunnen direct op de eerste laag worden aangebracht in een "nat op nat" methode, om de reparatie op te bouwen tot de vereiste laagdikte
      • Ongebruikt materiaal in het mondstuk zal doorgaans na ongeveer 15-20 minuten bij 22 °C uitharden
      • Aanbevolen instellingen voor aanbrenggereedschap: pneumatisch max. inlaatdruk 5,5 bar / accu aangedreven 3kN, max. snelheid 180 mm/min

      Aanbevolen producten:

      3M™ Plastic Spatel

  • Het vulmiddel drogen

    Stap 4 - Drogen

      • Het uitharden van 3M™ FC Epoxy metaalplamuur kan worden versneld met IR-drogen na een initiële startdroging van het product in acht te hebben genomen. Wacht 10 minuten (gelling tijd), en gebruik een IR-droger gedurende 10-20 minuten met een paneeltemperatuur van 70 °C
      • Aan de lucht drogen: schuurbaar na circa 4 uur bij een omgevingstemperatuur van 22 °C

      Gebruikstip: Bij lage omgevingstemperaturen het oppervlak en materiaal vóór het aanbrengen opwarmen tot circa 30 °C helpt de uitharding te versnellen.

  • Voorschuurproces

    Stap 5 - Voorschuren van de plamuurplek

      • Het voorschuren kan ook worden uitgevoerd met traditionele carrosserievijlen
  • Het gebied schuren

    Stap 6 - Schuren van de plamuurplek

  • Reinigen van het afgewerkte lasnaadgebied

    Stap 7 - Reinigen van het oppervlak

  • Aanbrengen van vulmiddel voor lasnaden

    Optioneel - Tweede laag aanbrengen

      • Breng zo nodig een extra laag 3M™ FC Epoxy metaalplamuur aan en herhaal de stappen drogen en schuren volgens de aanbevelingen in de voorgaande stappen
      • De totale dikte na afwerken mag niet meer zijn dan 4-6 mm en de laag mag niet dikker zijn dan 2-3 mm.
      • Volg de aanbevelingen van de OEM en de lakfabrikant voor de vervolgstappen

      Aanbevolen producten:

      3M™ FC Epoxy metaalplamuur

      3M™ mengmondstuk

      3M™ High Power manueel pistool


Technische tips voor het uitsnijden van beschadigde autopanelen

Hier zijn enkele waardevolle inzichten in specifieke uitdagingen bij het snijden van beschadigde panelen, inclusief handige tips om veelvoorkomende problemen te voorkomen, zoals...

  • Uitdaging voor de klant:
    Voorgaande tinnen producten (sticks) bevatten grote hoeveelheden lood en tin, tegenwoordig is de applicatie vanwege milieu- en gezondheidsredenen niet langer toegestaan volgens de richtlijnen van de Europese richtlijn II 200/53/EG.


    Technische tip:
    Gebruik een loodvrij alternatief product in plaats van het proces met open vuur en heet solderen met tin. 3M raadt het gebruik van 3M™ FC epoxy metaalvuller aan als een eenvoudig te gebruiken product gecombineerd met de beste corrosiewerende eigenschappen. 3M biedt ook het 3M™ handpistool met hoog vermogen voor een gemakkelijke extrusie van vulmiddel uit de patroon en soepel aanbrengen.

  • Uitdaging voor de klant:
    Materialen op polyesterbasis voldoen niet aan de prestatiecriteria en technische verwachtingen van de industrie voor de kwaliteitsgarantie op de langere termijn voor voertuigreparaties.


    Technische tip:
    Puntlassen en/of lasrupsen zijn niet 100% lekvrij/-dicht. Vocht en zout dringen vanaf de achterkant van het reparatiegebied door de lasnaden heen, waardoor corrosieproblemen en problemen met het loslaten van lak ontstaan. Vulmiddelen op polyesterbasis hebben hygroscopische eigenschappen, wat betekent dat ze water opnemen. Daarom raden OEM's en de maakindustrie aan om 3M™ FC epoxy metaalvuller te gebruiken, omdat de formulering speciaal is ontwikkeld om corrosiebescherming te ondersteunen en het binnendringen van water tegen te gaan.

  • Uitdaging voor de klant:
    De lasnaad heeft minieme onvolkomenheden die goed bedekt moeten worden om te voorkomen dat er aan de achterkant vocht binnendringt.


    Technische tip:
    Breng eerst een "strakke" laag 3M™ FC epoxy metaalvuller aan op het gelaste gebied, om ervoor te zorgen dat het materiaal eventuele minieme onvolkomenheden van de vorige lasstappen volledig bedekt. Extra lagen van het product kunnen direct op de eerste laag worden aangebracht in een "nat op nat" methode, om de reparatie op te bouwen tot de vereiste laagdikte.


Ontdek meer van 3M


Raadpleeg een autoschadeherstelexpert

  • Wanneer u dit formulier indient, kan u via e-mail/telefonisch gecontacteerd worden door een 3M medewerker of door één van onze geauthoriseerde zakelijke partners waarmee wij uw gegevens mogelijk delen in overeenstemming met het privacybeleid van 3M.

  • Alle velden zijn verplicht, tenzij anders aangegeven.

  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Verzenden Verzenden

Bedankt.

We hebben je verzoek ontvangen.

Helaas.

Er ging wat fout. Probeer het later opnieuw.